Geloofsgesprek

Bij de laatste zondag van het kerkelijk jaar, de ‘Gedachteniszondag’

Ik nuum oww’ name zacht

Ik stek een kaersken
veur ow an
en nuum oww’ name zacht.
Zachtjes – met andacht
van al mien gedachten –
aosem ik owwe name
en kus ik owwe klanken,
want die geeft mi’j laevenskracht.

Der ging gin dag veurbi’j
da-k niet an ow
en owwe liefde heb edacht:
an owwe ogen, owwe hande,
owwen geur en owwe lach.

Ik mis ow maer dan ik
kan zeggen. Ik mis ow
iederen dag en iederen nacht.

Da-k ooit zo lieden zol
an al dat moois, an dat geluk
dat i’j mi’j zomaor hebt ebracht,
dat had ik nooit – nae nooit – edacht.
Dus met een traon
en met een lach – um ’t goeie da-j mi’j
hebt bedacht – ontstek ik in de nacht
een lecht en nuum oww’ name zacht.

Netty Hengeveld uit ‘Lachen en liepen in een buultjen’

De Fabeltjesfuik

Half maart deelde een oud-collega op Facebook een filmpje van ene Janet Ossebaard waarin zij een verband legde tussen Covid-19 en 5G. Verschillende facebookvrienden van mijn oud-collega leken haar te kennen en reageerden enthousiast: ‘Interessant, een prachtig mens, ik deel het.’ Ik verpestte hun feestje: ‘Ik geloof er helemaal niets van. Wel dat 5G beter onderzocht moet worden voor het wordt gebruikt, maar niet in deze complottheorieën.’

Iemand reageerde: ‘Heel veel van die zogenaamde ‘conspiracy theories’ zijn al uitgekomen. Of geloof jij niet in het feit dat de Clinton’s en Obama’s slecht zijn? Dan wacht je nog een grote verrassing. Ik zeg: informeer je en trek je conclusies.’

Ook van anderen kreeg ik daarop het (indirecte) verwijt dat ik geen ‘open mind’ had en dat ik me niet breed genoeg liet informeren. Toen ik schreef dat ik het niet geloofde, juist omdát ik me breed liet informeren, schreef de Ossebaard-aanhanger: ‘Is goed hoor! Fijn leven verder.’ Een gespreksstopper van jewelste.

Als u de uitzending van Zondag met Lubach van 4 oktober over de Fabeltjesfuik hebt gezien, dan zult u begrijpen dat deze voor mij een feest der herkenning was. Nou ja, feest? Hoewel ik het gezond vind dat mensen kritisch blijven – zeker ten aanzien van overheden – vind ik het  zorgwekkend dat maar liefst tien procent van alle Nederlanders (Bron Trouw: steekproef onder bijna 8000 Nederlanders door Kieskompas) gelooft in een of meerdere samenzweringstheorieën. Zij zijn ervan overtuigd geraakt dat overheden (bestaande uit ‘satanische pedofielennetwerken’) en mediamensen ons leven doelbewust en op slinkse wijze manipuleren.

Op 23 augustus haalde Trouw een Brits onderzoek aan, waaruit bleek dat complotdenkers zich ‘breed’ laten informeren door Facebook en YouTube. Lubach liet in zijn uitzending zien hoe gemakkelijk je via deze kanalen in je eigen bubbel terecht komt. Klik je op een sensationele (ongelofelijke) titel, dan krijg je daarna veel van hetzelfde voorgeschoteld. En voor je het weet zit je in de fuik van algoritmes waarin de ene ‘waarheid’ de andere bevestigt. Discussie is niet meer mogelijk en andersdenkenden moeten monddood worden gemaakt.

 

Wat een verademing is het dan dat het Boek dat door velen naar het rijk der fabelen is verwezen zowel stem als tegenstem kent. De vier evangeliën getuigen alle op eigen wijze van Jezus en in het ontstaan van de Tenach speelde ‘lernen’ een grote rol.

Lernen is een leerproces waarbij de dialoog tussen God en mens en mensen onderling als heilig werd en wordt gezien, waarbij wordt geluisterd, verwerkt, eigen gemaakt, bevraagd, uitgedaagd, en getoetst. Allesbehalve een fabeltjesfuik dus, want wijsheid en waarheid komen door wrijving tot stand, zo lezen we ook in Spreuken 27,17: ‘Zoals men ijzer scherpt met ijzer, zo scherpt een mens zijn medemens.’ 

 

Netty Hengeveld