Geen wachtlijst meer

Geen wachtlijst meer: 190 leerlingen naar school door moestuinen

Wat te doen als een school zo goed loopt dat het haar succes niet bij kan houden?
Juist: uitbreiden! Dat is precies wat de Ghanese jeugdvrienden Hudu Fuseini en Tamimu Bance dachten toen 92 kansarme kinderen op een wachtlijst voor hun basisschool stonden.
Met dit gelukte project is er maar liefst plek voor 415 kinderen.

In een van de armste regio’s in Ghana hebben de twee jeugdvrienden Hudu en Tamimu van Vereniging Hadhakai een basisschool opgezet. Dit lukte met ondersteuning van Wilde Ganzen en de lokale partner Hadhakai Charitable and Contractors Foundation. De Hadhakai school bood al een veilige haven aan 225 (wees)kinderen. Ze krijgen er dagelijks schoolmaaltijden en les, onder andere van meester Hudu. Maar er was niet meer plek en niet genoeg eten om meer leerlingen te onderwijzen.

Er moest toch een manier zijn dat er nog meer kinderen naar de Hadhakai school konden komen!?

Daarom staken Hudu en Tamimu, die al twintig jaar in Nederland woont, weer de koppen bij elkaar. Er kwam een nieuw project in de coronatijd om meer kinderen onderwijs te kunnen bieden. ‘Het was altijd al mijn droom om arme kinderen te helpen’, vertelde Hudu. ‘Daarom ben ik leraar geworden. Er is hier zoveel armoede. Als wij niks doen, groeien zij op zonder onderwijs. Hoe moeten ze dan een baan vinden?’

Kinderen leren, moeders werken

Om niet afhankelijk te blijven van buitenlandse hulp waren er bij de school al moestuinen en een visvijver aangelegd. Moeders van leerlingen kweken groenten in de schoolmoestuinen, zodat de kinderen elke dag een maaltijd krijgen. De groenten en vis die overblijven, worden verkocht op de markt. De moeders verdienen met dit werk een vast inkomen en de winst wordt geïnvesteerd in onderwijs.

Met dit project zijn de moestuinen uitgebreid zodat er meer maaltijden voor de nieuwe leerlingen kunnen worden gemaakt, maar ook om inkomsten voor de school te genereren. Daarbij is er een extra visvijver gekomen.

Dit project heeft nog veel meer gerealiseerd:

De school heeft nu ruimte voor 415 leerlingen, in plaats van 225 voor dit project.
De werkgelegenheid is gestegen: de school heeft nu 26 werknemers in dienst.
Er is een watersysteem aangelegd. Hierdoor hebben de leerlingen en omwonenden schoon drinkwater.

Nieuwe betegelde vloeren hebben de hygiëne op school verbeterd Ook is er elektriciteit voor computergebruik

De school wordt met al deze voorzieningen steeds aantrekkelijker voor ouders. Hierdoor zijn ze gemotiveerd om kinderen naar school te sturen, in plaats van ze thuis te houden om te werken op het land bijvoorbeeld.

Corona-oplossingen

De partners van Wilde Ganzen heten niet voor niks aanpakkers: ze pakken problemen aan met passende oplossingen. Zo schakelden meester Hudu en zijn collega-onderwijzers inventief tijdens de corona-uitbraak, vertelde zijn goede vriend Tamimu Bance ons destijds: ‘Ze geven iedere
keer groepjes van maximaal vijf kinderen les, zodat alle kinderen tenminste twee uur per week onderwijs krijgen.’

Dankzij alle fantastische giften kunnen meer kinderen naar school waar ze meer krijgen dan alleen maar les. U zorgde ervoor dat ze een betere toekomst hebben. Ontzettend bedankt!

Over onze lokale partner

Hadhakai Charitable and Contractors Foundation is de lokale partner die werkzaam is in Daboya (Ghana). Zij hielpen de school te bouwen en uit te breiden. Leraar Hudu Fuseini is betrokken en zeer trots op het resultaat: ‘Door de handen ineen te slaan met Wilde Ganzen en andere organisaties is er veel bereikt waardoor veel kinderen gered zijn die geen hoop hadden. Ze hebben voedsel, onderdak en onderwijs gekregen. Kinderen zijn nu gelukkiger met de hoop op een betere toekomst.’

Over onze Nederlandse partner

De Vereniging Hadhakai is in 2003 opgericht door Ghanees-Nederlandse aanpakkers. De organisatie ondersteunt kwetsbare kinderen en hun moeders uit Daboya met voeding, educatie en zorg. Het eerste project richtte zich op twaalf straatkinderen, die dankzij Vereniging Hadhakai naar school konden en een vak hebben geleerd. De organisatie wilde begrijpelijk veel meer kinderen deze kans geven. Daarom startte ze in 2010 met de ontwikkeling van een school voor kansarme kinderen. Zo is beetje bij beetje een mooie grote school ontstaan waar vandaag de dag meer dan vierhonderd kinderen (!) lessen volgen en maaltijden krijgen. Wat een geweldig proces!