Gemeentebijeenkomst Toekomst kerk Bredevoort

Inleiding
Op 24 maart 2024 is er een informatiebijeenkomst geweest, waarbij u als kerklid bent geïnformeerd over de aanbevelingen en plannen voor de toekomst. Deze bijeenkomst was bedoeld om de leden bij te praten over de stappen die het afgelopen jaar zijn gezet naar aanleiding van de gemeentebijeenkomst in maart 2023 en de plannen die in de maak zijn. Arjan Twigt en Joke Meynen hebben de plannen en aanbevelingen van de commissie Toekomst kerk Bredevoort toegelicht. Na afloop zijn er vragen beantwoord en werd er met elkaar van gedachten gewisseld. Hieronder vindt u een korte weergave van de toelichting.

Plannen en aanbevelingen voor de toekomst in het kort
De commissie Toekomst kerk Bredevoort ziet mogelijkheden tot samenwerking en versterking op de volgende punten:
1. Samenwerking en uitbouw daarvan met de buurkerken
2. Samenwerking en uitbouw daarvan met Katholiek Kontakt
3. Het invoeren van een werkgroepenstructuur
4. Het aanstellen van een kerkelijk werker ter ondersteuning van de raden en de predikant.
1. Samenwerking en uitbouw daarvan met de buurkerken
Namens de kerk van Bredevoort nemen bij toerbeurt deel in dit overleg: Jan Ebbers, Bert Stronks, Joke Meijnen, Henny Tolkamp, Monique Garstenveld (KK) en Arjan Twigt. Er zijn nu vier vergaderingen met de buurtkerken geweest, onder uitnodiging en voorzitterschap van de Classis. De eerste twee met Lichtenvoorde en Dinxperlo en de laatste twee met Varsseveld(+Halle) en Aalten erbij. De doelstelling is om te kijken hoe we elkaar kunnen versterken. Gebleken is dat elke kerk met ongeveer dezelfde problemen kampt, zij het op verschillende schaal. De invulling van ambtsdragers, de financiën, het beheer van gebouwen en landerijen, het vinden en onderhouden van een predikant en vorming en toerusting worden als voorbeelden genoemd. De gesprekken zijn heel open en we leren elkaar steeds beter kennen. Het zijn goede bijeenkomsten geweest, zowel qua onderlinge sfeer als nut en noodzaak tot samenwerking. We kunnen als het ware bij elkaar shoppen voor goede ideeën en ondersteuning, en gebruikmaken van elkaars sterke kanten. We weten elkaar al goed te vinden en er zijn korte lijnen. De Classis ziet ons samen als ‘de kerk van de Oost Achterhoek’.
2. Samenwerking en uitbouw daarvan met Katholiek Kontakt (KK)
De samenwerking met Katholiek Kontakt bestaat tot nu toe uit het delen van het kerkgebouw voor afzonderlijke en gezamenlijke (oecumenische) diensten, rouw- en trouwdiensten, doop en het gebruik van de kerk als oefenruimte voor het katholieke koor. Er is een gezamenlijk kosterschap. De beelden en iconen van de katholieke kerk hebben een plaats gevonden in de St. Joriskerk, om ruimte te geven aan de eigen identiteit van de katholieke inwoners van Bredevoort en omstreken. De bedoeling is om de contacten met KK zoveel mogelijk uit te bouwen en taken samen op te pakken. Er is geregeld contact met het dagelijks bestuur van KK en daar worden afspraken gemaakt, bijv. over de kosten van het gebruik van de gebouwen. Vorige maand nog zijn de diaconie en Caritas bij elkaar geweest om te bezien hoe wij elkaars activiteiten, lokaal en ver weg, kunnen versterken en ondersteunen. De mogelijkheid om als gastlid deel te nemen aan de kerk, door katholieke inwoners van Bredevoort en omstreken, zal verder onder de aandacht worden gebracht. Hierdoor kunnen katholieke inwoners van Bredevoort die de kerk en haar activiteiten waarderen, als zij dat willen, ook financieel bijdragen met een vrijwillige jaarlijkse gift. Met KK zal bekeken worden of en hoe zij deel kunnen nemen in de werkgroepen van de kerk. Daarover straks meer. KK werkt al veel via de app, hetgeen veel vergaderen vervangt en waarmee een groot deel van hun bestaande activiteiten gewoon doorgang kan vinden. Mogelijk kan deze app-groep verder uitgebouwd worden met leden van de werkgroepen of andere geïnteresseerden. We willen ook een mogelijkheid creëren om vriend van de St. Joriskerk te worden, om zo het draagvlak in Bredevoort voor het gebouw en de activiteiten te vergroten. Ook leden van andere PKN-gemeenten kunnen vriend worden als ze zich betrokken voelen bij Bredevoort.
3. Het invoeren van een werkgroepenstructuur
De commissie Toekomst kerk Bredevoort wil de kerkenraad voorstellen om werkgroepen in te stellen. Dit is een praktische manier van werken, waarbij de leden van de kerkenraad ontlast worden en een kleinere groep ambtsdragers geen probleem hoeft te zijn. Het zal in de huidige vorm steeds moeilijker worden om ambtsdragers te vinden. Het werken met werkgroepen, naar voorbeeld van PKN Lichtenvoorde, wordt als een laagdrempelige manier gezien om de taken die er liggen naar behoren uit te voeren. Mensen zijn sneller geneigd om deel te nemen aan een werkgroep die hen aanspreekt, dan om lid van de kerkenraad te worden. De verwachting is dat hiervan een stimulerende werking uitgaat, waardoor mensen sneller warmlopen om iets te gaan doen voor de kerk. De opzet is dat er aan elke werkgroep een kerkenraadslid deelneemt. Hierdoor wordt de directe lijn met de kerkenraad gewaarborgd. De werkgroep werkt zelfstandig en kan zelf bepaalde beslissingen nemen, binnen de kaders die door de kerkenraad zijn gesteld en met inachtneming van de kerkorde. De taken van de werkgroepen worden door de kerkenraad vastgesteld. De precieze invulling moet nog worden uitgewerkt.
Werkgroepen
Het is de bedoeling om de volgende werkgroepen in te stellen:
a. werkgroep eredienst/vorming en toerusting
Invulling bijzondere diensten, Stille Week, ADA-diensten, preek van de leek, muziek in de kerk, organisten, cantorij, lokale muzikanten, het uitnodigen van sprekers voor bijeenkomsten en diensten, vertonen van films of andere culturele activiteiten etc.
b. werkgroep pastoraat
Bezoeken afleggen, contacten met de wijkdames, muziekmiddagen organiseren, Samen Eten, Ik-mis-je-wandeling, vrijwilligersavond etc.
c. werkgroep diaconaat
Opzetten en ondersteunen van (plaatselijke) projecten, ondersteuning charitatieve projecten, Stichting Present Aalten-Dinxperlo, tweedekanswinkel, samenwerking Caritas RK.
d. werkgroep Financiën en Beheer en duurzaamheid
Financiële zaken, beheer vastgoed, beheer en uitbouw pluktuin/voedseltuin/ gedenkbos, zuinig omgaan met/opwekken van energie, archiefbeheer etc.
e. werkgroep PR en communicatie
Uitdragen waar de kerk en raden en werkgroepen mee bezig zijn. Dit kan via in Bredevoort bestaande websites als Bredevoort.nu en Bredevoorts Nieuws, maar ook via onze eigen website, via KerkVenster en Aalten Vooruit en via een nieuwsbrief.
f. werkgroep Jeugd, Bastion en ouders
Verzorgen van contacten met de school Bastion, activiteiten voor jeugd en ouders, organiseren van excursies, jeugdfilms, Palmpasenoptocht, kinderkerstdienst, Kliederkerk.
Het aantal werkgroepen en de invulling ervan kan nog wijzigen. De verwachting is dat de werkgroepen veelal via de app kunnen werken en daarom niet zo vaak hoeven te vergaderen. Er zal natuurlijk nog een plan gemaakt moeten worden voor de werkwijze van deze werkgroepen, waar de verantwoordelijkheden liggen, welke bevoegdheden de werkgroepen hebben en hoe er gecommuniceerd wordt. Maar in principe kan er al begonnen worden. Er is al een werkgroep Kerkbalans van start gegaan.
We willen deze veranderde werkwijze actief uitdragen en mensen zoveel mogelijk op hun persoonlijke interesse gaan benaderen. Zoals ouders van kinderen op ‘t Bastion, muziekliefhebbers, schrijvers en ICT-ers, geschiedenisliefhebbers, milieumensen en boeren, filmliefhebbers etc. Als u ergens zin in krijgt, doe dan gerust mee en meld u alvast aan.

4. Het aanstellen van een kerkelijk werker
Om een vloeiende overgang naar de toekomst mogelijk te maken, wordt het werken met een kerkelijk werker noodzakelijk geacht. Ada zit nu in de laatste jaren van haar carrière en het is nog maar de vraag of we aan het eind van haar dienstverband een nieuwe predikant kunnen beroepen. Uit het regionaal overleg blijkt dat buurgemeenten moeite hebben om een vacature in te vullen vanwege het ontbreken van voldoende kandidaten. Om hierop te anticiperen wordt de inzet van een kerkelijk werker nodig geacht. Deze zal onderdeel uitmaken van de kerkenraad. We verwachten dat met de inzet van een kerkelijk werker het enthousiasme om taken uit te bouwen zal toenemen. In eerste instantie wordt gedacht aan een geschikt iemand met een dienstverband van circa 12 uur per week, in eerste instantie voor een jaar. Uiteraard zal ook op tijd gestart worden met de werving van een nieuwe (deeltijd-) predikant, mogelijk in samenwerking met een buurgemeente.

Vragen en ideeën
Er waren weinig vragen en daarom was er veel ruimte voor het luisteren naar elkaars mening. We vermelden kort een aantal zaken die genoemd zijn in de discussie.
-De samenwerking met KK is goed en wordt steeds beter. Diaconie en Caritas hebben elkaar gevonden en werken intussen samen.
-In Bredevoort heeft de samenwerking altijd al goed gewerkt.
-De mensen van KK overleggen met elkaar via app-groepjes en dat zou ook een goede manier voor ons kunnen zijn om informatie te delen.
-Voor de werkgroepen willen we de mensen zoveel mogelijk persoonlijk benaderen. Ook mensen die geen lid zijn, kunnen meedoen in een werkgroep. De werkgroepen zouden een vlek kunnen zijn die zich uitbreidt.
-De te benoemen kerkelijk werker willen we graag breed inzetten, daar waar nodig is. Het zou fijn zijn als deze persoon een helicopterview op de gemeente zou hebben.
-Het zou ook een ‘duwer’ kunnen zijn, iemand die de nieuwe plannen een boost zou kunnen geven.
-We moeten niet te bescheiden zijn om de noodklok te luiden.
-De kerk zou zich meer bekend moeten maken, meer laten zien wie we zijn en waar het bij ons omdraait. Dit gebeurt nu niet of nauwelijks.
-We moeten ons afvragen wat de stip aan de horizon is. We praten nu te veel over de organisatie en niet over datgene waar het werkelijk om draait.
-Een doel zou kunnen zijn om de kerk het centrum van Bredevoort te laten zijn voor iedereen, leden en niet-leden.

commissie Toekomst kerk Bredevoort

Opening tweedekanswinkel

Op zaterdag 27 april aanstaande (Koningsdag) om 10.00 uur gaat de tweedekanswinkel in ‘t Koppelhuis in Bredevoort voor het eerst open dit jaar.
Na Koningsdag zijn we elke week geopend op de vrijdagmiddag en zaterdagmiddag vanaf 13.30 uur. 
De opbrengst van de winkel komt ten goede aan de instandhouding van de St. Joriskerk.
Mocht u kleding beschikbaar willen stellen dan houden wij ons aanbevolen. De kleding kan afgegeven worden bij Jolanda, Kerkstraat 2e; bij Coby, Tolhuisweg 8; bij Anja, Kleine Gracht 10;  of bij de beheerder van ‘t Koppelhuis.
We zien jullie graag in onze winkel.