Verbeelde vrijheid

Schuilen en schilderen op Caspershuus’ Expositie van 22 maart tot 9 mei 2025 in Aalten.

In het Nationaal Onderduikmuseum te Aalten is van 22 maart tot 9 mei de expositie ‘Verbeelde vrijheid. Schuilen en schilderen op Caspershuus’ te bezoeken. Te zien zijn werken van Han Hoogenkamp, Bernard Nusselder, Piet te Lintum en Jouke Schaap die tijdens en na de oorlog op de boerderij Caspershuus in De Heurne zijn gemaakt. De expositie geeft in woord en beeld een inkijk in vooral de laatste oorlogsjaren. Naast geschilderde gevels van de boerderij omvat de tentoonstelling getekende portretten en foto’s van onderduikers, ondergedoken in Aalten en Dinxperlo.

Vooral de verhalen achter de afbeeldingen die opgenomen zijn in het boekje bij de expositie zijn soms schokkend. Het waren gevaarlijke tijden voor het gezin van Jan en Hanna Nusselder-Westerveld, dat probeerde het boerenbedrijf zo gewoon mogelijk te runnen, terwijl het onderduikers en vluchtelingen in huis had. Vader en zoon Gerrit Nusselder zaten zelf ook ondergedoken op hun eigen boerderij.

In het boek horende bij de expositie, komen het plaatselijk verzet en de voor- en nageschiedenis van de razzia in Dinxperlo op 16 oktober 1944 ter sprake. Recent gevonden informatie over het verblijf van onderduiker-tekenaar Jouke Schaap werpt nieuw licht op deze razzia. De vlucht in maart 1945 van vluchteling-schilder Han Hoogenkamp tekent de wanhopige omstandigheden in de grensstreek voor de bevrijding. De dagboeken van de toen 17-jarige Bernard Nusselder (’44-’45) en van Han Hoogenkamp (einde maart ’45) zijn in het boek veelzeggende getuigenissen.

De expositie is vanaf 22 maart tot en met 9 mei te zien in de Marktkamer van het Nationaal Onderduikmuseum.

 Lezing op 6 april in het museum

Op zondagmiddag 6 april 2025 om 14.00 uur verzorgt Hans Nusselder Jzn. in het Nationaal Onderduikmuseum een lezing over het thema ‘Goede rotsen. Achterhoeks verzet in een Europees sjabloon’. Hans is een kleinzoon van Jan en Hanna Nusselder-Westerveld.

De aquarellen en tekeningen in de tentoonstelling waren niet mogelijk geweest zonder de inzet van Jan en Hanna Nusselder-Westerveld. Hun rol en opstelling in de oorlogsjaren heeft ervoor gezorgd, samen met die van vele anderen, dat de levens van velen zijn gered. Hun opstelling is een vorm van niet gewapend verzet tegen de bezetter geweest. Wat waren de kenmerken van individuen, families en lokale gemeenschappen in dat verzet tegen de nazi’s?

Hans Nusselder verwerkt familiehistorische gebeurtenissen in de lezing. Het thema is ontleend aan de tentoongestelde kopergravure van Han Hoogenkamp, ‘De vrouw en de draak’.