Vanaf deze editie van KerkVenster zal er informatie opgenomen worden bij de teksten van het leesrooster dat elke keer gepubliceerd wordt. We hopen dat deze extra informatie een bredere blik op de Bijbelteksten zal geven.
Omdat het de eerste keer is plaatsen we de teksten met de informatie op deze pagina.
Voor elke dag van 2025
‘Dagelijks brood’ of ‘geestelijk voedsel’, zo verwoorden Bijbellezers wereldwijd hoe zij de omgang met Gods Woord ervaren. Net als voedsel geeft de Bijbel kracht en moed voor de uitdagingen die iedere dag op ons afkomen. Maar hij doet nog veel meer: de Bijbel laat ons met nieuwe ogen naar onszelf en de wereld om ons heen kijken, en soms ervaren we dat God door een tekst heen heel persoonlijk tot ons spreekt. Daarom biedt het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap ook dit jaar graag haar Bijbelleesrooster aan: voor iedere dag een Bijbeltekst om ons te voeden en te inspireren.
Uitleg bij het leesrooster
Bijbelse leesroosters zijn bijna zo oud als de Kerk zelf. In het leesrooster van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap komen verschillende eeuwenoude en wereldwijde leestradities bij elkaar.
Om de onderliggende leestradities, de samenhang met kerkelijke feestdagen en de Bijbels-inhoudelijke lijnen en verbanden duidelijk te maken, is er bij iedere maand een korte toelichting over de gemaakte keuzes.
Waar in die toelichting verwezen wordt naar ‘de Kerk’, wordt de kerk als gemeenschap van alle eeuwen bedoeld, ook al klinken in individuele kerken op zondag andere teksten.
Vaak worden teksten die volgens een bepaalde traditie of volgens het oecumenisch leesrooster op zondag worden gelezen in kleinere perikopen over de dagen voor of na een zondag verdeeld.
Het NBG-Bijbelleesrooster 2024 is, net als in voorgaande jaren, samengesteld door ds. Klaas Touwen, predikant van de Oude Kerk in Amsterdam en van de Nederlandse Kerk in Duitsland.
Neem en Lees
Leesrooster van
vrijdag | 23 mei |
| Johannes 8,48-59 |
zaterdag | 24 mei |
| Johannes 9,1-12 |
zondag | 25 mei | Pasen 6 | Johannes 9,13-23 |
maandag | 26 mei |
| Johannes 9,24-41 |
dinsdag | 27 mei |
| Psalm 56 |
woensdag | 28 mei |
| Psalm 110 |
donderdag | 29 mei | Hemelvaart | Lucas 24,36-53 |
vrijdag | 30 mei |
| Psalm 108 |
zaterdag | 31 mei |
| Handelingen 17,1-15 |
zondag | 1 juni | Pasen 7 | Handelingen 17,16-34 |
maandag | 2 juni |
| Handelingen 18,1-11 |
dinsdag | 3 juni |
| Handelingen 18,12-22 |
woensdag | 4 juni |
| Psalm 61 |
donderdag | 5 juni |
| Johannes 7,1-13 |
vrijdag | 6 juni |
| Johannes 7,14-24 |
zaterdag | 7 juni |
| Johannes 7,25-36 |
zondag | 8 juni | Pinksteren | Johannes 7,37-52 |
maandag | 9 juni |
| Lucas 6,39-49 |
dinsdag | 10 juni |
| Lucas 7,1-10 |
woensdag | 11 juni |
| Lucas 7,11-17 |
donderdag | 12 juni |
| Psalm 52 |
vrijdag | 13 juni |
| Spreuken 8,1-21 |
zaterdag | 14 juni |
| Spreuken 8,22-36 |
zondag | 15 juni | Trinitatis | Johannes 2,23–3,13 |
maandag | 16 juni |
| Johannes 3,14-21 |
dinsdag | 17 juni |
| Johannes 3,22-36 |
woensdag | 18 juni |
| Galaten 1,1-12 |
donderdag | 19 juni |
| Galaten 1,13-24 |
vrijdag | 20 juni |
| Galaten 2,1-14 |
Met de bijbehorende uitleg
Handelingen
Paulus wordt vaak beschouwd als ‘de apostel van de heidenen’, maar in deze hoofdstukken legt hij zijn eerste contact steeds op sabbat in de synagogen. Zijn bezoek aan Athene is daarop een kenmerkende uitzondering.
Johannes
Het pinksterevangelie van de Oosters-Orthodoxe Kerk is: ‘Laat wie dorst heeft bij Mij komen en drinken. Rivieren van levend water zullen stromen uit het hart van wie in Mij gelooft’ (Johannes 7:37v). De Kerk van het Westen leest op zondag Trinitatis Johannes 3: ‘Niemand kan het koninkrijk van God binnen gaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest’ (vers 5).
Lucas
Op 24 juni viert de Kerk de geboorte van Johannes de Doper. De lezing op deze dag gaat dan ook over deze ‘voorloper van Christus’, zoals hij in de Orthodoxie genoemd wordt.
Spreuken
De tweede helft van Spreuken 8 is een traditionele lezing van zondag Trinitatis, de zondag van de Drie-eenheid. De wijsheid (vrouwelijk) die ‘nog voor alles er was’ werd voortgebracht, is vereenzelvigd met de eeuwige Zoon van God. De Statenvertaling las: ‘Ick ben van eeuwicheyt af gesalft geweest’ (vers 23) en vatte de wijsheid dus op als Christus, Messias, Gezalfde.
Galaten
Hartje zomer leest de Kerk de hele Galatenbrief door. In tegenstelling tot Handelingen, waarin zowel Petrus als Paulus worden voorgesteld als apostelen met een missie onder de niet-joden, is deze rol volgens Galaten voorbehouden aan Paulus (2:7v).